Tilitoimistohaku

Tilisanomat Find accounting firm

21.1.2014

Espoolainen Sami Svärd valittiin Vuoden kirjanpitäjäksi

Vuoden kirjanpitäjä 2014 voittaja on espoolainen Sami Svärd, iCount Partners Oy:stä. Vuoden kirjanpitäjä kilpailussa valitaan vuosittain maan paras kirjanpitäjä.

Kemissä syntynyt 35-vuotias Svärd on työskennellyt alalla kymmenen vuotta. Uransa alussa Sami toimi peruskirjanpitäjänä, kasvoi tilitoimistossa tiiminvetäjäksi ja työskenteli myöhemmin myös kouluttajana ja talouspäällikkönä. Neljä vuotta sitten koitti oman yrityksen perustaminen. Yhdessä yrityskumppaninsa kanssa hän on nopeassa ajassa kasvattanut menestyneen tilitoimiston, joka työllistää tällä hetkellä 6 kirjanpitäjää. Auktorisoinnin tämä Helsingissä toimiva tilitoimisto sai kesällä 2013.

— Nuorena, lukion jälkeen, en vielä tiennyt mitä haluan tehdä isona, mutta olin aina tykännyt numeroista ja laskemisesta. Hain Jyväskylään tradenomiopintoihin ja siellä innostus kirjanpitoa ja yritysten talousasioita kohtaan alkoi. Kuitenkin vasta oikeissa töissä näki miten monipuolista asiakaspalvelua tämä työ oikeasti on, Sami Svärd kertoo.

— Hoidan eri aloilla toimivien ja erikokoisten yritysten kirjanpitoa eli työtehtävät vaihtelevat päivittäin ja kohtaan paljon erilaisia ihmisiä. Kirjanpitäjänä autan asiakkaitani esimerkiksi liiketoiminnan suunnittelussa, kassanhallinnassa, verotuksessa ja rahoituksen erityiskysymyksissä. Se motivoi, että voi auttaa yrityksiä pärjäämään paremmin, Sami sanoo.

Palautteen mukaan Sami perehtyy hyvin asiakkaansa liiketoimintaan ja ehdottaa oma-aloitteisesti sopivia toimintatapoja. Hän on täsmällinen, hoitaa annetut tehtävät tarkasti ja antaa selkeät vastaukset nopeasti.

Kilpailun avulla päivitetään mielikuvia

Kirjanpitäjän työ ei ole avustavaa toimistotyötä tai rutiinia, kuten julkisuudessa usein oletetaan. Vuoden kirjanpitäjä –kilpailun tavoitteena on tuoda esiin alan huippuosaajia, korjata vanhentuneita mielikuvia ja siten nostaa työn arvostusta.

Taloushallintoliiton toimitusjohtaja Juha Ahvenniemi:

— Yksi kilpailun parhaista puolista on se, että kirjanpitäjät saavat tätä kautta vilpitöntä, positiivista palautetta suoraan asiakkailta, tilintarkastajilta ja työkavereilta. Jokainen ehdokas on saanut henkilökohtaisesti kuulla, millä perusteilla häntä on kilpailuun ehdotettu.

Kaiken kaikkiaan kilpailuun lähetettiin tänä vuonna yli 170 ehdotusta ympäri maata. Ehdotettuja kirjanpitäjiä oli lähes sata. Monet ehdokkaat saivat useita mainintoja. Valinnan teki kuusihenkinen valintaraati, joka painotti valinnassaan erityisesti nykyaikaisen kirjanpitäjän ammattiprofiilin näyttöä.

Voittaja palkittiin Finlandia-talossa Taloushallintoliiton Tili- ja veropäivillä 21.1.2014. Vuoden kirjanpitäjä -kilpailua järjestää Suomen Taloushallintoliitto yhteistyössä KPMG:n ja PwC:n kanssa. Seuraavan Vuoden kirjanpitäjän haku alkaa syksyllä 2014.

Katso video palkintoseremoniasta »

Lue koko mediatiedote »